علی شاکری: تیم کشتی آزاد جوانان ایران با پشت سرگذاشتن مسابقات تدارکاتی خارجی و حضور در 2رویداد جام‌جهانی آلمان و مسابقات آسیایی اندونزی در حال آماده شدن برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در رومانی است؛

ورزش - کشتی

 تیمی که خیلی‌ها توقع دارند باتوجه به درخشش در جام‌جهانی آلمان، در مسابقات قهرمانی جهان در رومانی بتواند ناکامی اخیرش در رقابت‌های آسیایی جاکارتا را جبران کند؛ اگرچه علیرضا رضایی، سرمربی این تیم معتقد است در اندونزی هم تیم تحت امرش ناکام نبوده و با نفرات دوم و در غیاب نفرات اصلی هم مستحق قهرمانی بوده و این داوران بوده اند که تحت تاثیر نفوذ کره‌ای‌ها مانع از قهرمانی تیم ایران شده اند. قهرمان نامدار دیروز و برنده مدال نقره المپیک آتن در گفت‌وگو با همشهری به نتایج این تیم در رومانی بسیار خوشبین است و آینده روشنی را نیز برای شاگردانش پیش‌بینی می‌کند. رضایی با ارزیابی مسابقات آسیایی جاکارتا درباره مهم‌ترین مسائل روز کشتی هم با ما حرف زد - از چگونگی آمدنش به تیم ملی جوانان تا مسابقات انتخابی تیم ملی بزرگسالان و اتفاقات جام‌جهانی آلمان - که ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • می‌خواهیم ارزیابی شما را از مسابقات آسیایی جاکارتا بدانیم؛ نتیجه‌ای که حداقل به ظاهر دلچسب نبود. چه بر سر تیم سوم جام‌جهانی آلمان به عنوان تیم مدافع عنوان قهرمانی آسیا آمد که تا رده چهارم سقوط کرد؟

البته شاید به لحاظ ظاهری بتوان این نتیجه را ناراحت‌کننده خواند و دلچسب ندانست اما با نگاه کارشناسی‌تر به برداشت بهتری می‌رسیم؛ نخست اینکه ما با تیم اول خود که در جام‌جهانی آلمان حاضر شد به جاکارتا نرفته بودیم و براساس تصمیم قبلی با 5تغییر به نوعی تیم دوم خود را به این مسابقات فرستادیم و همین تیم نیز اگر در برخی از اوزان با ناداوری روبه‌رو نمی‌شد و کشتی‌گیران ما نیز کمی باتجربه‌تر بودند، به‌راحتی همانند سال گذشته قهرمان این مسابقات می‌شد. با این اوصاف هم، چیزی را از دست نداده‌ایم و برخلاف خیلی‌ها، این ناکامی را هرگز فاجعه قلمداد نمی‌کنیم.

  • در مسابقات جام‌جهانی هم که در آلمان برگزار شد فیلا پس از معرفی تیم ایران به عنوان تیم برنده مسابقه با روسیه بلافاصله با عوض کردن نتیجه پس از دقایقی، مانع از قهرمانی تیم ایران شد.

باور کنید، در هر شرایطی و طبق 4بند از 5بند آیین‌نامه فیلا در زمینه مقررات کشتی در حالت مساوی ایران فاتح مبارزه با روس‌ها بود اما احمد آئیک، رئیس ترک کمیته داوران فیلا فقط به بند5 آیین‌نامه استنادکرد و با رجوع به تایم‌های برگزار شده میان نفرات 2تیم رای به برتری روسیه داد. خوشبختانه هم کادر فنی و هم کشتی‌گیران ما به هیچ‌وجه تحت تاثیر این بی‌عدالتی قرار نگرفتند و آن اتفاق عزمشان را برای رسیدن به موفقیت در مسابقات جهانی رومانی جز‌م‌تر کرده است.

  • پس نباید در آستانه رویداد جهانی رومانی چندان نگران لغزش و نتایج به دست آمده در مسابقات آسیایی جاکارتا از سوی تیم ایران بود؟

با اضافه شدن نفرات اصلی به ترکیب تیم و با تجربه‌تر شدن کشتی‌گیران، به نتایج مسابقات جهانی رومانی خوشبینم و از همه مهم‌تر به آینده کشتی ایران با این جوانان بسیار امیدوارم. ما هم‌اکنون تیم خوبی داریم و فکر می‌کنم که نتایجی بهتر از پارسال در انتظار تیم ما خواهد بود.

  • ترکیب تیم اعزامی تا چه اندازه مشخص شده است؟

تقریبا 90درصد ترکیب اصلی برای کادر فنی مشخص است و تنها می‌ماند وزن 74کیلوگرم که قرار است مسابقه انتخابی برگزارکنیم.

  • باتوجه به دعوت شدن تعدادی از اعضای تیم جوانان به مسابقات انتخابی تیم ملی بزرگسالان، فکر نمی‌کنید در آستانه مسابقات جهانی این حرکت ریسک بزرگی است؟

البته با هماهنگی صورت گرفته قرار است برخی از نفرات دوم و سوم تیم جوانان در این رویداد حضور پیدا کنند که فکر می‌کنم می‌تواند برای آنان میدانی مفید قلمداد شود.

  • باتوجه به شناخت کادر فنی از ترکیب اصلی، ترکیب نهایی اعزامی به مسابقات جهانی را کی معرفی می‌کنید؟

فعلا زود است ولی 2هفته مانده به اعزام تیم (روز 15 تیر ماه) لیست نهایی شده را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

  • یکی دو سال پیش صحبت حضور شما در کادر فنی تیم‌ملی بزرگسالان بود اما هرگز این اتفاق نیفتاد، دلیل آن چه بود؟

قسمت نبود.

  • و حالا خوشحالید که سرمربی تیم جوانان شده اید؟

همیشه دوست داشتم مستقل کار کنم و حالا خوشحالم که این اتفاق افتاد و من می‌توانم به کشتی کشورم بیشتر
خدمت کنم.

  • شما منصوب شده فدراسیون کشتی‌ هستید یا سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان؟

معلوم است، فدراسیون کشتی که متولی اصلی این رشته است.

  • با توجه به مشکلات بروز کرده قبلی میان سرمربی تیم جوانان و تیم ملی بزرگسالان این سؤال را پرسیدم که شما گزینه معرفی شده از سوی محمدی به فدراسیون کشتی بودید یا اینکه فدراسیون به این تصمیم رسید که رضایی را جایگزین مجید خدایی کند؟

البته با آقای محمدی همیشه روابط دوستانه‌ای داشته و دارم و ایشان هم با من صحبت‌هایی داشت، اما صحبت‌های اصلی‌ام با فدراسیون کشتی بوده است.

  • هم‌اکنون تعامل خوبی میان سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان و جوانان برقرار است؟

خوشبختانه بله؛ کادر فنی دو تیم جوانان و بزرگسالان به نوعی کامل کننده هم هستند و من در تمامی زمینه‌ها سعی می‌کنم با مشورت کارم را پیش ببرم و از این بابت هیچ مشکلی هم با کادر فنی تیم ملی بزرگسالان و شخص غلامرضا محمدی ندارم.

  • شما یکی از موافقین مسابقات انتخابی برای تیم‌های ملی کشتی بودید؛ فکر می‌کنید مسابقات انتخابی پیش‌رو برای مسابقات جهانی استانبول و انتخابی المپیک تا چه حد به کارآمدی تیم ملی کمک خواهد کرد؟

من فکر می‌کنم این بهترین تصمیمی بود که فدراسیون و کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد به آن رسیدند و مطمئنم آثار این حرکت مثبت در بحث ارتقای قهرمانان و نتایج تیم ملی در مسابقات جهانی مشخص شود.

  • ‌به دید شما که یک قهرمان بزرگ بوده و حالا لباس مربیگری را به تن کرده‌اید تا چه حد کادر فنی باید به نتایج مسابقات انتخابی پایبند باشد؟

من اعتقاد دارم که باید به نتایج مسابقات انتخابی پایبند بود و به آن احترام گذاشت تا پایه‌های یک کار خوب، مستحکم شود. با این اوصاف در برخی از مواقع اتفاقاتی مثل مصدومیت، روز یک کشتی‌گیر نبودن، اشتباهات داوری و حوادثی از این قبیل را هم نباید نادیده گرفت و آن وقت است که باید تصمیمی دیگر اتخاذ کرد و برای انتخاب بهترین‌فرد به کمیته فنی و مسابقات انتخابی درون اردویی رجوع کرد.

  • پیش‌بینی شما از نتایج احتمالی تیم ملی در مسابقات جهانی استانبول چیست؟

ما تیم خوب و یکدستی داریم که می‌تواند در مسابقات جهانی استانبول بدرخشد اما فراموش نکنید که با توجه به اینکه نفرات برتر به بازی‌های المپیک راه می‌یابند کار مقداری سخت می‌شود، خصوصاً آنکه مسابقات در ترکیه انجام می‌شود و با توجه به آنکه ریاست کمیته داوران از این کشور است کمی از این بابت احساس خطر می‌کنم.

  • موقعیت سنگین وزن‌های ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هم‌اکنون در کشتی دنیا ایرانی‌ها در سنگین‌وزن صاحب سبک‌اند. ما هم در 120 کیلوگرم و هم در 96 کیلوگرم کشتی‌گیران خوبی داریم که هر کدامشان انتخاب شوند، شانس موفقیت دارند.

  • آیا معصومی شانس پوشیدن دوباره دوبنده تیم ملی را دارد؟

من آرزو می‌کنم که هر چه زودتر آقای معصومی با بهبود‌یافتن ناراحتی چشمش بتواند روی تشک بازگردد. او کشتی‌گیر باتجربه‌ای است و جدا از او ما در این وزن نفرات جوان و با انگیزه‌ای چون آذرشکیب، پرویز هادی و کمیل قاسمی را داریم که
هر کدامشان می‌توانند وزنه مناسبی برای تیم ملی محسوب شوند.

  • چطور شد که نایب‌قهرمان المپیک آتن خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت عرصه قهرمانی را ترک کرد و به جرگه مربیان پیوست؟

من در سن 28 سالگی به دلیل مصدومیت های پیاپی زانو مجبور به کناره‌گیری از کشتی قهرمانی شدم.

کد خبر 138536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز